ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Όταν παραβιάζονται μονομερώς οι συμβάσεις 36.000 νοικοκυριών με 30-40% μείωσεις, κανένας δεν θα πρέπει να μιλά για «δώρα στα οικιακά» και για «υποχωρήσεις στις μειώσεις». Οι αναφορές επίσης σε μέσους όρους 16% ή 20% μείωση, ουσιαστικά αποκρύπτουν την πλήρη αλήθεια και τεχνηέντως ρίχνουν στάχτη στα μάτια.
Το ΥΠΕΚΑ έκανε καμπάνια και μέσω των τραπεζών καλούσε τους πολίτες για εγκατάσταση φωτοβολταϊκού στα σπίτια τους (οικιακό, Φ/Β στέγης). Διαφήμιζαν σε πράσινα φυλλάδια την πράσινη ανάπτυξη και τον κοινωνικό χαρακτήρα των Φ/Β στέγης. Το ΥΠΕΚΑ μιλούσε για εγγυημένη τιμή και έτσι παρέσυρε τον κόσμο.
Το καλοκαίρι του 2012 υπογράφτηκαν συμβάσεις με 0,495 ευρώ την κιλοβατώρα. Η ίδια ηγεσία του ΥΠΕΚΑ το Μάρτιο του 2014 καταθέτει νομοσχέδιο για μείωση σε 0,34 έως 0,295 ευρώ την κιλοβατώρα, δηλαδή μείωση 31,3 έως 40,4% αντίστοιχα. Πως μπορεί να χαρακτηριστεί αυτή η αθέτηση υπογραφής ακόμα και από τον πιο καλόπιστο πολίτη; Δεν είναι άραγε ικανό το ΥΠΕΚΑ να κάνει ορθούς υπολογισμούς; Δεν μπορεί να προβλέψει ούτε για ένα με δύο έτη; Εδώ πρόκειται για μια εξόφθαλμα παράνομη και αντισυνταγματική πράξη της ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ. Είναι γνωστό πως αυτό που έχει συμβεί στις ΑΠΕ δεν μπορεί να αποδίδεται απλά σε κακοδιαχείριση. Η αιτία είναι μεγάλα συμφέροντα στον τομέα της ενέργειας τα οποία αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται σε βάρος των χιλιάδων μικρομεσαίων.
Που είναι η μείωση «δωράκι» του 20% ή του 16% που ακούγεται τις ημέρες αυτές από κάποιους; Μπορεί διαφορετικοί ιδιοκτήτες να τοποθετούνται μαζί και να βγαίνει ο μέσος όρος; Μήπως ο Υφυπουργός σκέφτεται: «0% στον ένα και 40% στον άλλο = 40%, δια δύο = 20% μείωση». Είναι αυτό λογικό; Η πλειοψηφία των στεγών έχουν μείωση από 15% μέχρι το τραγικό 40%. Περίπου μία στις πέντε εγκαταστάσεις θα έχει μείωση της τάξης του 40%. Αν ζητείται να δώσουμε και έναν ουσιαστικό μέσο όρο τότε η μείωση είναι 27,6% για τα Φ/Β που υπέστησαν περικοπές (Σχήμα 1).
Σχήμα 1. Κατανομή των Φ/Β στέγης με περικοπή της ταρίφας ανάλογα με το βαθμό μείωσης που υπέστησαν.
Με μια προσεκτική ματιά οι μειώσεις ανά τρίμηνο προκαλούν πολλά ερωτήματα για την ορθότητά τους. Είναι χαρακτηριστικό πως δεν έχει δημοσιευτεί καμία ολοκληρωμένη οικονομοτεχνική μελέτη η οποία να λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους για τα 36.000 Φ/Β στέγης. Μεταξύ κάποιων τριμήνων υπάρχει απότομη μείωση, ενώ μεταξύ άλλων καμία ή πολύ μικρή ή ακόμα και αύξηση (;). Αυτό δείχνει επιεικώς την προχειρότητα με την οποία το ΥΠΕΚΑ μελέτησε και πάλι το θέμα. Μήπως και αυτή η άδικη κατανομή της αρπαγής ευελπιστεί να διασπάσει τους 36.000 ιδιοκτήτες με το να αφήνει και κάποιους ανεπηρέαστους;
Πάσχει ακόμα και το κριτήριο με το οποίο χωρίστηκαν οι ιδιοκτήτες σε τρίμηνα. Η σύνδεση των Φ/Β στέγης (δηλ ημερομηνία που τέθηκαν σε λειτουργία) σε πολλές περιπτώσεις καθυστερούσε με υπαιτιότητα της ΔΕΗ (Σχήμα 2). Κατά μέσο όρο αυτή η καθυστέρηση έπαιρνε δύο με τρεις μήνες. Συνεπώς, το να λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία σύνδεσης και όχι η ημερομηνία που δηλώθηκε ετοιμότητα από τον ιδιοκτήτη αποτελεί σοβαρό ατόπημα (Σχήμα 2).
Σχήμα 2. Πορεία εγκατάστασης Φ/Β στις στέγες. Αναγράφεται ο συνολικός αριθμός ανά τρίμηνο. Στο κόκκινο τα τρίμηνα με μειώσεις 22-40%.
Το ΥΠΕΚΑ φαίνεται να λαμβάνει υπόψη του μόνο το αρχικό κόστος αγοράς του εξοπλισμού για το Φ/Β. Τίποτα άλλο!!! Τα Φ/Β είναι μια τεχνολογία που δεν έχει δοκιμαστεί για πολλά έτη και αναμένεται σοβαρή μείωση της απόδοσής τους. Ήδη αναφέρονται ζημιές και φθορές που στοιχίζουν μερικές χιλιάδες ευρώ. Επιπλέον η εγκατάσταση ενός Φ/Β σε στέγη έχει πολλές ιδιαιτερότητες: 1) ήταν υποχρεωτική η ύπαρξη ηλιακού θερμοσίφωνα, όποτε πολλά νοικοκυριά επιβαρύνθηκαν με ένα επιπλέον κόστος 800 ευρώ περίπου, 2) η στέγη δεσμεύτηκε για 25 έτη και ο ιδιοκτήτης απαγορεύεται πλέον να κάνει οποιαδήποτε τροποποίηση ή επέκταση στο σπίτι του που αφορά τη στέγη, 3) προαπαιτήθηκαν διάφορες κατασκευές για την τοποθέτηση των ρολογιών όπως και η μόνωση της στέγης καθώς μετά θα ήταν ανέφικτη κάθε εργασία (σε μερικά δώματα ξεπέρασε τις 5000 ευρώ), 4) στις στέγες είναι δύσκολη η συντήρηση και ο καθαρισμός του Φ/Β συστήματος, αλλά και η συντήρηση της στέγης, 5) στις στέγες είναι μικρότερη η παραγωγή λόγω μη άριστης κλίσης και προσανατολισμού της στέγης, 6) στις στέγες το αρχικό κόστος εγκατάστασης ανά κιλοβάτ ισχύς είναι σοβαρά μεγαλύτερο σε σχέση με τα μεγάλα πάρκα. Επιπλέον τα Φ/Β στέγης βρίσκονται πάνω σε σπίτια και συνεπώς οι ιδιοκτήτες επιβαρύνονται και από το ΕΕΤΗΔΕ (κοινώς χαράτσι).
Τα κοινωνικά προβλήματα που θα προκληθούν είναι πολλά. Μερικοί ιδιοκτήτες πληρώνουν μέρος του δανείου του σπιτιού τους από τα έσοδα του Φ/Β στέγης. Άλλοι μάλιστα σύναψαν συμβάσεις με κατασκευαστικές εταιρίες όπου μέρος της αγοράς του σπιτιού αποπληρώνεται από το Φ/Β στέγης που παράλληλα τοποθετήθηκε. Πάνω από όλους, πρόβλημα έχουν οι χιλιάδες δανειολήπτες που συνδέθηκαν το 2012 και υπέστησαν 30 – 40% μείωση. Αρκετοί πληρώνουν περίπου 3.700 ευρώ ετησίως στις τράπεζες και επιπλέον 100 με 150 ευρώ υποχρεωτική ασφάλεια. Συνεπώς, τα καθαρά τους έσοδα από το Φ/Β ίσα που επαρκούν ή δεν επαρκούν για να πληρώσουν το δάνειο. Χαρακτηριστικά είναι τα μηνύματα ιδιοκτητών προς τον Πανελλήνιο Σύλλογο Φωτοβολταϊκών Στέγης (www.oikopv.gr):
– «Το παραμύθι του υπουργείου έχει να κάνει με τι κόστος χρεωθήκαμε την εγκατάσταση. Εγώ που είμαι πάντως Γ΄τριμηνο του 2012 μου κόστισε το 10αρι που έχω 34.400. Ολο το παραπάνω ποσό με δανειο, οπότε τα 34 λεπτά που μου κάνει χάρη το υπουργείο με το δήθεν διορθωμένο νομοσχέδιο με βάζουν μέσα για τα καλά»
– «οι διαφορές της τιμής από την αλλαγή της ημερομηνίας από την σύμβαση στην σύνδεση είναι μεγάλες γιατί να έχουμε αυτήν την μείωση όταν η ΔΕΗ καθυστερούσε τις συνδέσεις ; Σε εμένα π.χ η διαφορά από το Δ’ τρίμηνο 11 στο 1 τρίμηνο του ’12 έχει μια τεράστια διαφορά! Συμφωνώ ότι πρέπει να πάμε όλοι μαζί δικαστικά με χιλιάδες αγωγές εναντίον ΥΠΕΚΑ, ΛΑΓΗΕ,ΔΕΗ κτλ».
Και όλα αυτά για να έχει το ειδικό Ταμείο για τις ΑΠΕ (ΛΑΓΗΕ) μια εξοικονόμηση της τάξης του 3.5%. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φωτοβολταϊκών Στέγης έχει να απαντήσει στην ηγεσία του ΥΠΕΚΑ: την κοροϊδία που μας κάνατε δεν θα την αφήσουμε έτσι, θα τα πούμε στα δικαστήρια.
Για τους ιδιοκτήτες των Φ/Β στέγης
Το Διοικητικό Συμβούλιο